Setembre sempre és un moment frenètic al món del llibre. Vam començar el curs amb una panoràmica que endreçava les novetats editorials de tardor a partir de tres aproximacions, i ara recollim deu llibres que els experts de Quadern han valorat positivament aquest mes.. Seguir leyendo
De la lectura d’Eliot de Joan Ferraté al fenomen Sally Rooney, i nous títols de Manuel Baixauli, Antoni Veciana o Mercè Ibarz
Setembre sempre és un moment frenètic al món del llibre. Vam començar el curs amb una panoràmica que endreçava les novetats editorials de tardor a partir de tres aproximacions, i ara recollim deu llibres que els experts de Quadern han valorat positivament aquest mes.
No és una novel·la de personatges ni de psicologies, sinó de transformacions, realitzades sobretot gràcies “a les creacions mentals aparentment inútils”, a la reflexió, al “gaudi de l’art”. Manuel Baixauli en estat pur. Per Ponç Puigdevall
Amb motiu del centenari del naixement, es reedita una interpretació del poema connectada amb l’experiència eròtica de Ferraté. Una lectura original, fascinant i meticulosa de The waste land: l’elabora a partir d’”una certa concepció de l’erotisme, que em serveix per explicar la funció que el desig exerceix en el poema d’Eliot”. Per Jordi Amat
‘Al bosc vermell, un cavall fuig’, premi Ciutat de Tarragona, Marta Soldado defuig les analogies fàcils entre animals i humans i evita cap lliçó moralista. Per Ponç Puigdevall
A ‘Gossos dempeus’ cada recurs estilístic té un contrapès que li treu ferro i cada filosofada, una imatge ridícula a l’altura. El tret diferencial és que no perd ni un segon a queixar-se de la misèria a la ciutat, sinó que aquesta és un escenari on jugar amb la veritat i la mentida (el protagonista afirma que en matèria de realitat, és més “contemplatiu que intervencionista”). Per Carlota Rubio
El llenguatge de Vicens frena els possibles excessos sentimentals (presents en els personatges de l’amant de la mare o la vigilant) a través dels escenaris. Uns escenaris ascètics, plens d’imatges estranyes que romanen, com espantalls, en la ment del lector. Per Maria Dasca
Aventures i desventures garantides i històries d’amor i desamor a través de mons exòtics, amb una traducció excel·lent de l’hel·lenista i neohel·lenista Jaume Almirall Sardà. Per Manel García
La novel·la anterior va deixar els lectors confosos i aquesta s’hi afegirà, perquè són tan ridículament esperançadores ―parelles i famílies felices per sempre― que fan sospitar: davant la desorientació ideològica del present, Sally Rooney se’n fot de nosaltres o vol complaure’ns amb un món més bonic del que sembla? Per Carlota Rubio
Ibarz posa l’accent sobre les carències dins del relat artístic vehiculat per les institucions museístiques, unes carències que es fan particularment rellevants per a l’autora a partir d’aquell 1990, a partir del qual es produeix una mena d’esclat de les exposicions que no es poden comprendre sense “conèixer bé l’economia i el funcionament de la propietat del museu”. Per Anna Maria Iglesia
El llibre té l’origen en un article periodístic sobre l’arribada d’un vaixell carregat d’immigrants xinesos en situació il·legal a Nova Yorkva, però va més enllà de l’estudi de cas i es presenta com una anella més d’un procés amb arrels que entronquen amb la fundació dels Estats Units i que es projecta envers el futur. Per Jaume Claret
Després de ‘Nicolau’, l’escriptor reusenc relata la vida de Dolça de Provença, esposa de Ramon Berenguer III, comte de Barcelona. Un conte oral i meravellós, on potser el que se celebra des del primer instant és aquell art arravatat d’explicar històries, que sempre aconsegueix que el lector visqui sense conèixer totes les experiències del món. Per Ponç Puigdevall
EL PAÍS